Objavljeno: Pet, 18.12.15. 11:55
Politika
M – kao društvena stigma
Bez obzira kojoj kulturi pripadali, o njoj se najčešće u društvu ne razgovara, a ako je potrebno spomenuti je, obično se koriste različiti eufemizmi. Kod nas su popularni „došli su mi oni dani“, „imam tehničkih problema“, „imam stvari“, a u Indiji „imam suho grlo“, „kad će ti doći odjeća?“ etc. Riječ je o izvjesnoj riječi na ‘m’ – menstruaciji.
Žena se u svim svjetskim religijama, osim sikhizma, smatra nečistom, a ta duga tradicija uzrokovala je niz opresija nad ženama. Dok su u nekim kulturama ograničenja žena za menstrualnog perioda umjerenija (npr. zabrana sudjelovanja u sakramentima i dodirivanje posvećenih predmeta u pravoslavnoj Crkvi), u drugima idu do ekstrema (zabrana diranja sirovog mesa i odvojene kućice dio su ruske pravoslavne tradicije), a u njih se ubraja i Indija.
U Vasištha Dharmašastri, čiji korijeni sežu sve do Veda, ispričana je priča o ratničkom bogu Indri koji je ubio brahmana Triširu. Krivnje zbog ovog velikog grijeha oslobodio se nakon što ju je podijelio na zemlju, vodu, drveće i žene. Od tada žene imaju mogućnost rađanja, a preuzeta krivnja manifestira se svaki mjesec u obliku menstrualnog krvarenja. Isti priručnik sadrži i popis pravila o ponašanju žene, npr. „žena ne smije mazati oči ni tijelo pomastima, niti se smije kupati u vodi, treba spavati na zemlji, ne smije spavati za dana, dirati vatru, čistiti zube, jesti meso…“ Ta pravila se do danas nisu mnogo promijenila. Indijske žene ne smiju ulaziti u kuhinju, ne smiju se kupati, dodirivati druge osobe, glasno govoriti, doći u blizinu biljaka svetih hinduistima, ići u hramove te moraju jesti odvojeno i koristiti odvojena vrata. U ekstremnijim slučajevima žene tih par dana u mjesecu moraju provesti u kućici odvojenoj petnaestak metara od ostatka kuće, izgrađenoj posebno za tu svrhu.
Postoje izvještaji iz Nepala o kobnim posljedicama za stotine žena – u tim kućicama umrle su od ugriza zmija, velike hladnoće i gušenja dimom. Iako je Vrhovni sud u Nepalu 2005. zabranio tu praksu, ona je i dalje postojana, a održava se dijelom i zbog stajališta jednog dijela ženske populacije koji vjeruje da će ih njihove obitelji okriviti za potencijalnu štetu nad stokom, ako ne budu poštovale ovaj običaj. Također, mnoge žene kažu da se iz vjerskih razloga za vrijeme menstruacije ne osjećaju ugodno u istoj prostoriji s ostalim ukućanima.
Paradoksalno, u nekim dijelovima Indije slavi se menarhe (prva menstruacija), na svečanosti se pozivaju obitelj i prijatelji, djevojku se daruje i kupa u ulju. No, nakon slavlja djevojka se opet mora sedam dana u mjesecu pridržavati određenih restrikcija.
Uvjeti za održavanje zdravstvene higijene iz naše su perspektive jednako šokantni. Prema istraživanju iz 2010. godine (AC Nielsen) samo 12% žena u Indiji koristi higijenske uloške, a 88% upotrebljava stare metode – pamučne umetke koje same naprave, ili, u manjem broju slučajeva, krpe ispunjene slamom, pijeskom i lišćem. Postotak je vrlo visok zbog činjenice da je Indija većinom ruralna zemlja, a žene sa sela naviknute su koristiti umetke koje same izrade, kažu da su praktičniji za život na selu, a osim toga puno dostupniji i isplativiji. Osim toga, zbog menstruacije djevojčice često izostaju iz škole, prvenstveno zbog oskudice higijenskih sredstava, a potom jer se osjećaju posramljeno i prljavo, i time gube pedesetak dana nastave u godini, a 23% njih posve napušta školu nakon što dobiju prvu menstruaciju. Također, zbog tradicije tišine, mnoge djevojčice ne znaju što se s njima događa u tom trenutku.
Neke organizacije u Indiji već pokušavaju poboljšati trenutno stanje, a u prilog napretku ide i jedan recentni događaj. Izjava poglavara hrama Sabarimala u Kerali nedavno je odjeknula u medijima. „Jednom će ljudi pitati treba li svim ženama biti zabranjen ulaz u hram. Danas postoje strojevi koji skeniraju tijela i otkrivaju oružje. Doći će dan kad će biti izumljen stroj koji će provjeravati je li ‘pravo vrijeme’ za ženu da uđe u hram. Tek kad takav stroj bude izumljen, razgovarat ćemo o puštanju žena unutra.“ rekao je Prajar Gopalakrišnan. Mnogi indijski hramovi brane ženama ulazak za vrijeme menstruacije, a Sabarimala se razlikuje od ostalih hramova po tome što brani ulazak svim ženama u njihovu reproduktivnom dobu. Brojne žene još uvijek vjeruju u ispravnost vjerskog zakona i svojevoljno izbjegavaju u to vrijeme otići u hram.
Iako je ovakvih izjava bilo i prije, na ovu je stigao odgovor. Dvadesetogodišnja Nikita Azad napisala je pismo 20. listopada 2015. u kojem propituje njegovo pravo, a ujedno i pravo bilo kojeg vjerskog poglavara, da odlučuje tko smije, a tko ne ući u hram. Nikitino pismo podijeljeno je više od 6 000 puta u prvih desetak dana od objavljivanja, a na društvenim mrežama skupina aktivistâ pokrenula je dvotjednu kampanju nazvanu #Happy to Bleed – djevojke i žene, uz sve veću podršku muškog dijela populacije, objavljuju fotografije na kojima drže higijenske uloške ili papire s ispisanim sloganima kampanje (Lal Salaam; Smash Patriarchy; I don’t bleed blue, I bleed red) kao simboličan znak protesta protiv menstrualnih tabua. Mnogi tradicionalisti tvrde da razlog rodne segregacije nije vjerovanje u nečistoću žene, nego činjenica da je bog koji obitava u hramu Sabarimala u celibatu. Taj podatak je samo djelomice točan, jer se iz ovakvog stava jasno vidi ignorancija prema odnosima u društvu. Organizatori kampanje ističu kako kampanjom ne žele izboriti ženama dopuštenje za ulazak u hram, nego se bore protiv duge tradicije patrijarhata i nastoje slomiti rodne stereotipe koje je stvorilo društvo.
Sada su se aktivirale i mnoge velike korporacije (Whisper, Stayfree), koje koriste borbu protiv patrijarhata, pokrećući kampanje u kojima tobože objašnjavaju nedoumice vezane uz menstruaciju, stvaraju pozitivnu sliku o svojim higijenskim potrepštinama i pozivaju na kupnju istih. Organizatori kampanje Happy to Bleed protive se licemjerju korporacija i ističu da zdravstvena njega ne znači dostupnost uložaka na policama trgovina, budući da ih većina žena ne može priuštiti, nego rad na poboljšanju higijenskih uvjeta za žene, što je dužnost indijske Vlade.
Pozitivna strana ove kampanje je otvoreno progovaranje o zabranjenoj temi i govor protiv društvenih tabua. Međutim, ova i slične akcije ne smiju se zadržati u sferi medija, jer velika većina stanovnika Indije nisu korisnici interneta, nego se problem mora riješiti obrazovanjem, zdravstvenom politikom i stvaranjem okoline koja se ne usteže govoriti o prirodnoj pojavi zajedničkoj svim ženama na svijetu. To će biti veoma teško, jer je, uz sve već spomenuto, menstruacija iz perspektive mnogih indijskih žena prokletstvo, zbog boli koju uzrokuje i krvarenja koje se ne može kontrolirati.
Prisilna revolucija izazvat će kontraefekt, kao što se dogodilo u Nepalu. Tokom desetogodišnjeg građanskog rata mnoge su menstrualne kolibice srušene, a nakon sklopljenog mira ponovno su izgrađene. Maoisti su koristili silu umjesto stvaranja svijesti koja bi vodila ka društvenoj promjeni. Stoga, ključ rješavanja ovog problema leži u obrazovanju i stvaranju društva koje odluke ostavlja ženama, a ne religiji.
U Vasištha Dharmašastri, čiji korijeni sežu sve do Veda, ispričana je priča o ratničkom bogu Indri koji je ubio brahmana Triširu. Krivnje zbog ovog velikog grijeha oslobodio se nakon što ju je podijelio na zemlju, vodu, drveće i žene. Od tada žene imaju mogućnost rađanja, a preuzeta krivnja manifestira se svaki mjesec u obliku menstrualnog krvarenja. Isti priručnik sadrži i popis pravila o ponašanju žene, npr. „žena ne smije mazati oči ni tijelo pomastima, niti se smije kupati u vodi, treba spavati na zemlji, ne smije spavati za dana, dirati vatru, čistiti zube, jesti meso…“ Ta pravila se do danas nisu mnogo promijenila. Indijske žene ne smiju ulaziti u kuhinju, ne smiju se kupati, dodirivati druge osobe, glasno govoriti, doći u blizinu biljaka svetih hinduistima, ići u hramove te moraju jesti odvojeno i koristiti odvojena vrata. U ekstremnijim slučajevima žene tih par dana u mjesecu moraju provesti u kućici odvojenoj petnaestak metara od ostatka kuće, izgrađenoj posebno za tu svrhu.
Postoje izvještaji iz Nepala o kobnim posljedicama za stotine žena – u tim kućicama umrle su od ugriza zmija, velike hladnoće i gušenja dimom. Iako je Vrhovni sud u Nepalu 2005. zabranio tu praksu, ona je i dalje postojana, a održava se dijelom i zbog stajališta jednog dijela ženske populacije koji vjeruje da će ih njihove obitelji okriviti za potencijalnu štetu nad stokom, ako ne budu poštovale ovaj običaj. Također, mnoge žene kažu da se iz vjerskih razloga za vrijeme menstruacije ne osjećaju ugodno u istoj prostoriji s ostalim ukućanima.
Paradoksalno, u nekim dijelovima Indije slavi se menarhe (prva menstruacija), na svečanosti se pozivaju obitelj i prijatelji, djevojku se daruje i kupa u ulju. No, nakon slavlja djevojka se opet mora sedam dana u mjesecu pridržavati određenih restrikcija.
Uvjeti za održavanje zdravstvene higijene iz naše su perspektive jednako šokantni. Prema istraživanju iz 2010. godine (AC Nielsen) samo 12% žena u Indiji koristi higijenske uloške, a 88% upotrebljava stare metode – pamučne umetke koje same naprave, ili, u manjem broju slučajeva, krpe ispunjene slamom, pijeskom i lišćem. Postotak je vrlo visok zbog činjenice da je Indija većinom ruralna zemlja, a žene sa sela naviknute su koristiti umetke koje same izrade, kažu da su praktičniji za život na selu, a osim toga puno dostupniji i isplativiji. Osim toga, zbog menstruacije djevojčice često izostaju iz škole, prvenstveno zbog oskudice higijenskih sredstava, a potom jer se osjećaju posramljeno i prljavo, i time gube pedesetak dana nastave u godini, a 23% njih posve napušta školu nakon što dobiju prvu menstruaciju. Također, zbog tradicije tišine, mnoge djevojčice ne znaju što se s njima događa u tom trenutku.
Neke organizacije u Indiji već pokušavaju poboljšati trenutno stanje, a u prilog napretku ide i jedan recentni događaj. Izjava poglavara hrama Sabarimala u Kerali nedavno je odjeknula u medijima. „Jednom će ljudi pitati treba li svim ženama biti zabranjen ulaz u hram. Danas postoje strojevi koji skeniraju tijela i otkrivaju oružje. Doći će dan kad će biti izumljen stroj koji će provjeravati je li ‘pravo vrijeme’ za ženu da uđe u hram. Tek kad takav stroj bude izumljen, razgovarat ćemo o puštanju žena unutra.“ rekao je Prajar Gopalakrišnan. Mnogi indijski hramovi brane ženama ulazak za vrijeme menstruacije, a Sabarimala se razlikuje od ostalih hramova po tome što brani ulazak svim ženama u njihovu reproduktivnom dobu. Brojne žene još uvijek vjeruju u ispravnost vjerskog zakona i svojevoljno izbjegavaju u to vrijeme otići u hram.
Iako je ovakvih izjava bilo i prije, na ovu je stigao odgovor. Dvadesetogodišnja Nikita Azad napisala je pismo 20. listopada 2015. u kojem propituje njegovo pravo, a ujedno i pravo bilo kojeg vjerskog poglavara, da odlučuje tko smije, a tko ne ući u hram. Nikitino pismo podijeljeno je više od 6 000 puta u prvih desetak dana od objavljivanja, a na društvenim mrežama skupina aktivistâ pokrenula je dvotjednu kampanju nazvanu #Happy to Bleed – djevojke i žene, uz sve veću podršku muškog dijela populacije, objavljuju fotografije na kojima drže higijenske uloške ili papire s ispisanim sloganima kampanje (Lal Salaam; Smash Patriarchy; I don’t bleed blue, I bleed red) kao simboličan znak protesta protiv menstrualnih tabua. Mnogi tradicionalisti tvrde da razlog rodne segregacije nije vjerovanje u nečistoću žene, nego činjenica da je bog koji obitava u hramu Sabarimala u celibatu. Taj podatak je samo djelomice točan, jer se iz ovakvog stava jasno vidi ignorancija prema odnosima u društvu. Organizatori kampanje ističu kako kampanjom ne žele izboriti ženama dopuštenje za ulazak u hram, nego se bore protiv duge tradicije patrijarhata i nastoje slomiti rodne stereotipe koje je stvorilo društvo.
Sada su se aktivirale i mnoge velike korporacije (Whisper, Stayfree), koje koriste borbu protiv patrijarhata, pokrećući kampanje u kojima tobože objašnjavaju nedoumice vezane uz menstruaciju, stvaraju pozitivnu sliku o svojim higijenskim potrepštinama i pozivaju na kupnju istih. Organizatori kampanje Happy to Bleed protive se licemjerju korporacija i ističu da zdravstvena njega ne znači dostupnost uložaka na policama trgovina, budući da ih većina žena ne može priuštiti, nego rad na poboljšanju higijenskih uvjeta za žene, što je dužnost indijske Vlade.
Pozitivna strana ove kampanje je otvoreno progovaranje o zabranjenoj temi i govor protiv društvenih tabua. Međutim, ova i slične akcije ne smiju se zadržati u sferi medija, jer velika većina stanovnika Indije nisu korisnici interneta, nego se problem mora riješiti obrazovanjem, zdravstvenom politikom i stvaranjem okoline koja se ne usteže govoriti o prirodnoj pojavi zajedničkoj svim ženama na svijetu. To će biti veoma teško, jer je, uz sve već spomenuto, menstruacija iz perspektive mnogih indijskih žena prokletstvo, zbog boli koju uzrokuje i krvarenja koje se ne može kontrolirati.
Prisilna revolucija izazvat će kontraefekt, kao što se dogodilo u Nepalu. Tokom desetogodišnjeg građanskog rata mnoge su menstrualne kolibice srušene, a nakon sklopljenog mira ponovno su izgrađene. Maoisti su koristili silu umjesto stvaranja svijesti koja bi vodila ka društvenoj promjeni. Stoga, ključ rješavanja ovog problema leži u obrazovanju i stvaranju društva koje odluke ostavlja ženama, a ne religiji.
Objavljeno: Uto, 19.04.16. 17:39
Politika
Posjet ministra vanjskih poslova Republici Hrvatskoj
Objavljeno: Uto, 11.02.14. 14:59
Politika
U Hrvatsku dolazi gđa. Preneet Kaur
U službeni posjet Republici Hrvatskoj danas dolazi Preneet Kaur, državna ministrica za vanjske poslove Republike Indije.
Tijekom boravka u Zagrebu, održati će više susreta s najvišim hrvatskim dužnosnicima.
Objavljeno: Uto, 23.02.16. 11:18
Politika
Tisuću rijeka prema moru borbe
Kastinski sistem je sistem društvene stratifikacije star više od 3 000 godina, preoblikovan pod Britanskim carstvom. Bazira se na osnovnoj podjeli na 4 varne, iz kojih se razvilo nebrojeno mnogo manjih organizacijskih jedinica, nazvanih ‘đati’. Izvan kastinskog sistema nalaze se tzv. nedodirljivi, oni koji tu spadaju po rođenju ili koji su kastinsku pripadnost izgubili zbog kakva prekršaja. Oni sami, od 19. stoljeća, preferiraju naziv ‘dalit’, „potlačeni“, kako bi opisali stalnu opresiju koja se vrši nad njima.
Protesti podrške dalitima. opširnije
Objavljeno: Sub, 14.11.15. 08:51
Politika
Zamah prema vjerskom nacionalizmu
Premijer Modi neko vrijeme se uopće nije izjašnjavao o brutalnom ubojstvu. Pristaše Indijske narodne stranke (Bharatija Đanata Party, dalje u tekstu: BJP) njegovu šutnju opravdavali su govoreći da Modi ne mora komentirati svako ubojstvo. Također su se mogle čuti i izjave koje odišu idejama vrlo nalik onima fašizma.
Protesti studenata zagovornika politike hinduističke nacionalne grupe. Izvor: Washington Post
opširnije
Objavljeno: Sri, 30.07.14. 19:09
Politika
Otvorena nova zgrada Veleposlanstva Indije
Svečanosti su nazočili uvaženi gosti iz političkog, kulturnog i gospodarskog života grada Zagreba prevođeni gradonačelnikom Milanom Bandićem, članovi diplomatskog kora, Indijski državljani kao i prijatelji Indije.
opširnije
Objavljeno: Sri, 12.02.14. 17:29
Politika
Preneet Kaur u Zagrebu nagasila važnost dugotrajnih odnosa Indije i Hrvatske
opširnije
Objavljeno: Ned, 26.01.14. 13:34
Politika
Sretan Dan republike!
Objavljeno: Sub, 26.01.13. 11:42
Politika
Draga Indijo, sretan ti 64. rođendan!
opširnije
Objavljeno: Ned, 23.09.12. 08:01
Politika
Novi veleposlanik Republike Indije u Zagrebu
Preuzeto sa stranice: www.predsjednik.hr
Objavljeno: Sub, 26.03.11. 00:13
Politika
Veleposlanik Indije održao predavanje u ciklusu The Embassy Series sponsored by the Ruđer Bošković Institute
Objavljeno: Čet, 10.02.11. 18:47
Politika
Nj.E. Pradeep Singh govorio o hrvatsko-indijskoj suradnji
Objavljeno: Pet, 11.06.10. 20:07
Politika
Dubrovnik očarao i oduševio indijskog potpredsjednika Ansarija
opširnije
Objavljeno: Pet, 11.06.10. 08:28
Politika
Predsjednica Vlade Republike Hrvatske Jadranka Kosor sastala se u četvrtak u Banskim dvorima s potpredsjednikom Republike Indije Hamidom Ansarijem.
opširnije
Objavljeno: Čet, 10.06.10. 18:07
Politika
Luka Bebić primio indijskog potpredsjednika Hamida Ansaria
opširnije
Objavljeno: Sri, 09.06.10. 22:39
Politika
Predsjednik Ivo Josipović primio indijskog potpredsjednika Hamida Ansarija
To je ujudno i prvi službeni posjet nekoga stranog državnika u mandatu predsjednika Josipovića.
opširnije
Objavljeno: Sri, 09.06.10. 09:19
Politika
Potpredsjednik Republike Indije Hamid Ansari boravio u službenom posjetu Hrvatskoj od 9. do 11. lipnja
opširnije
Objavljeno: Pet, 05.03.10. 11:36
Politika
Izaslanstvo Hrvatskog sabora u Indiji
Zadnjih desetak godina Indija, koja broji više od milijardu stanovnika, bilježi znatnu gospodarsku ekspanziju, ali i snažnu afirmaciju kao važnog političkog čimbenika međunarodnih odnosa, te je posjet predsjednika Hrvatskog sabora s izaslanstvom toj državi iskorišten za intenziviranje političkog dijaloga i buduće suradnje Hrvatske i Indije, a tome će svakako pridonijeti i predstojeći posjeti najviših indijskih dužnosnica. opširnije
Objavljeno: Sub, 03.10.09. 08:50
Politika
U Hrvatskom saboru obilježen Međunarodni dan nenasilja
Politika
Novi veleposlanik R. Indije u Hrvatskoj
opširnije