Druga strana start up priče
A sada nešto potpuno drugačije – priča o manje svijetloj strani start up scene ili što se dogodi kada planovi podbace i otkazi postanu jedini izbor.
Trenutna vruća tema na indijskoj start up sceni je drama
koja se događala prije nekoliko dana u uredima TinyOwla – biznisa
zasnovanom na mobilnoj aplikaciji koja je agregator ponude restorana baziranog
na geografskoj lokaciji.
Vodstvo TinyOwl tvrtke je donijelo odluku o rezanju 43% troškova, što je za posljedicu imalo zatvaranje 4 od 6 ureda i 300 otkaza tijekom zadnja 2 mjeseca. U Pune uredu, zaposlenici su osnivača Gaurava Čoudarija dočekali ljuti, osobito nakon što se potvrdila sumnja u solventnost tvrtke da isplati otpremnine. Ono što je slijedilo bila je poslastica za medije – zatočeni osnivač u vlastitom uredu i 48 sati drame sa lokalnom policijom i političarima prije nego što je postignuta nagodba. TinyOwl zaposlenici su dobili što su tražili – produljenje otkaznog roka i otpremninu na bankovnim računima umjesto postdatiranih čekova. Izjave razočaranih zaposlenika bile su o tome kako je moguće da je tvrtka mogla potrošiti 1.2 milijardu rupija (preko 2 milijuna USD) uloženog novca tijekom samo 8 mjeseci poslovanja.
Istu brojku otkaza dala je i tvrtka Zomato, koja se bavi online preporukom restorana i uslugom rezerviranja i plaćanja preko mobilne aplikacije i trenutno posluje globalno u 22 zemlje. No, Zomato nije preplavio indijske medije radi otpuštanja zaposlenika, već radi e-poruke osnivača Dipindera Gojala zaposlenicima u kojoj praktički kaže da ako se zaposlenici ne fokusiraju na povećanje prodaju mogu slobodno početi tražiti drugi posao.
Nisu ovo jedine ‘sočne’ priče o start-up neuspjesima: brojka otkaza Housing.com-a, portala za pretraživanje nekretnina, je dvostruka i raste do 800 radnih mjesta. Kontroverze oko osnivača Rahula Jadava također ne pomažu poslovanju. Tvrtka HelpChat, mobilna aplikacija koja igra ulogu digitalnog osobnog asistenta, je otpustila 150 ljudi; virtualni trgovački lanac LocalBanya je zatvorio svoju online butigu uz ispriku o restrukturiranju i glasinama o otkazima dok njihov kompetitor Greencart.in najavjuje prodaju biznisa.
Mnogi su komentari po medijima kako otkazi dolaze netaktično, u tjednima prije najvećeg indijskog blagdana Diwalija. Često se spominju hladne poruke preko elektroničke pošte ili samo zahtjev za odlaskom bez dodatnih objašnjenja ili otkaznog roka.
Citiraju se sljedeći najčešći razlozi za otpuštanje*:
- početno zapošljavanje prevelikog broja ljudi bez jasno definiranih radnih mjesta
- kontroliranje financijskih resursa zbog prekida izvora fundiranja
- unutarnje restrukturiranje ili zatvaranje odjela
- ispravak u procjeni tržišne vrijednosti tvrtke
Start-upi su rizičan posao i 90% biznisa ne uspjeva** dalje od početnog perioda dok model počiva na resursima ulagatelja. Novi biznisi imaju velike izazove na putu prema profitabilnosti. I dok velike korporacije imaju stručne timove koji obavljaju separacije na empatičan način i uz pomoć agencija za zapošljavanje na sljedeći posao, čini se da start up biznisi tek moraju naučiti lekciju o osjetljivosti i zrelosti u procesima separacije.
U protivnom, posljedica će biti smanjena privlačnost start upa kao poslodavaca na kompetitivnom indijskom tržištu rada.
* prema Julka, H; Shrivastava, A; i Adarsh, SV; Ruthless
Layoffs won’t Make Hirin Easz from Startups; The Economic Times, 8-11-2015.
** prema Forbes.com (Jan, 2015)
iStock fotografija i screenshot s Greencart.in
redBus – osigurana autobusna karta
U Indiji postoje stotine međugradskih autobusnih operatora,
što javnih, što privatnih. Privatni prijevoznici uglavnom nemaju dozvolu stajanja na glavnim autobusnim
stanicama. Ako ne znate lokalna nepisana pravila mala je
vjerojatnost da ćete uspjeti pronaći operatera koji vozi na vašoj ruti, a još
manje moći odabrati najkvalitetnijeg. opširnije
Zivame – usprkos svim društvenim tabuuima
“Žensko intimno rublje je, globalno, najzanimljivija kategorije ženske odjeće. I indijska žena danas, koja je najsamopouzdanija nego što je to ikada prije bila, želi si darovati rublje koje će naglasiti njenu individualnost. Zivame je katalizator te promjene; koristeći tehnologiju kako bi razumio indijsku ženu bolje i dao joj nenadmašno iskustvo kupovanja rublja.“
opširnije
Avanti obrnuta učionica
Dvojica diplomanata sa bombejskog Indijskog Instituta za Tehnologiju su pokrenuli start up Avanti s idejom koja bi mogla revolucionirati tradicionalni pristup obrazovanju i riješiti mnoge probleme neučinkovitosti.
opširnije
Paytm – digitalni novčanik i mnogo više od toga
Paytm je izabrao prave partnere – a nedavno je u suradnji s nacionalnom bankom Reserve Bank of India dobio i licencu za pokretanje prvih bankarskih usluga preko svoje platforme u cilju ostvarivanja ekonomije bez uporabe gotovine. Veliki planovi, ali ne i neostvarivi. opširnije
UrbanClap – Kupuj Lokalno – Online!
Hyperlokal se definira kao segment tržišta koji uključuje kupci koji koriste mobilnu tehnologiju kako bi kupovali u lokalnim trgovinama. Ima li to uopće smisla? I zašto bi kupci kupovali online u susjedstvu? opširnije
Start up biznisi pomažu poplavljenom Čenaiju
piše Katarina Karalić
“Ako je nešto jasno u ovoj prirodnoj katastrofi – jasno je to da se u današnje vrijeme uz dostupnu tehnologiju i male biznise pomoć može organizirati nevjerojatno brzo.” opširnije
Kad Bollywood stupi na start-up scenu
Start-up kultura je ušla u sve pore indijskog društva i čak niti Bollywood nije ostao imun. opširnije
Dobra hrana, servirana tiho
Dvije su lekcije u ovoj restoranskoj priči. Prema riječima svojih osnivača, ovaj biznis je utemeljen na sljedećim glavnim vrijednostima: poštenje i predanost zaposlenika su važniji od vještina i kvalifikacija; te pored ostvarivanja individualnog dobitka, vrlo je bitno da svaki biznis ostvaruje dobitak za šire društvo.
opširnije
Katica za Sve?
Taskbob je primio 1.2 milijuna USD investicije od indijske Orios Venture Partners venture fonda ranije ove godine koja je omogućila pokretanje firme i prve planove o ekspanziji unutar Mumbaija.
opširnije
Alo, Chefe!
Ideja o seriji ovih članaka rodila se kada smo razmišljali kako možemo biti korisni mladim urbanim hrvatskim čitateljima povezujući ideje s onima njihovih vršnjaka iz Indije. Iako su indijsko i hrvatsko tržište potpuno drugačiji, neke od ovih poduzetničkih ideja mogu poslužiti kao inspiracija za hrvatsko tržište. Također želimo razbiti stereotip o Indiji kao samo religioznoj destinaciji i otvoriti prozor u uzbudljivi svijet gospodarskih aktivnosti na Potkontinentu.
opširnije
Kako je indijska Ola nadmudrila Uber
Oko godinu dana nakon što je Uber bio osnovan u San Franciscu, dvojica 26-godišnjih diplomanata sa bombajskog Instititua tehnologije pokrenula su start up Ola Cabs i tako prestigla globalnog giganta u ulasku na indijsko tržište. opširnije