Percepcija vremena u indijskom poslovnom kontekstu
Često se čini da je – ili previše žurbe (nekad naizgled neopravdane –
kao čekanja u redovima) – ili je previše opuštenosti (kada je ne bi trebalo
biti, osobito u poslovnoj situaciji).
Da objasnimo ovu karakterstiku
indijske kulture, valja razmotriti monokronični i polikronični modelkutluralnih razlika. Prema Edward T. Hallu, američkom antropologu, monokronične
kulture se fokusiraju na obavljanje jednog zadatka u određenom trenutku, cijene
strukturu i drže da postoji prikladno vrijeme i mjesto za svaki događaj.
U polikroničnim kulturama Hallova
istraživanja pokazuju kako se pojedinici bave s nekoliko stvari u datom
trenutku. Otvoreni su prema prekidima i upitima i lako mijenjaju planove.
Polikronične kulture vrednjuju ljudske odnose više od samog rješavanja zadatka.
Ako se nešto treba odraditi brzo, vjerojatnije da će akcija ovisiti o kvaliteti
veze s onim tko šalje upit nego o hitnosti samog zadatka.
Prednosti monokroničnog načina
rada su struktura, definirane radne uloge i očekivanja te visokokvalitetni
učinak. Nedostaci mogu uključivati nedovoljno brzo odgovaranje na promjene u
okolini i visoka rigidnost. U polikroničnom načinu rada prednosti uključuju prilagodljivost,
visokokvalitetne odnose i vrijednost visoke timske kohezivnosti. Nedostaci mogu
biti nefokusiranost, gubitak vremena i kompromis u konačnom rezultatu radi
eventualnog nedostataka resursa i propusta u planiranju.
Monokronični pripadnici kulture
mogu percipirati polikronične kao neorganizirane i nedovoljno ozbiljne o
izvršavanju zadataka. Može im biti zbunjujuće zašto su prekidi neprestani i
tolerirani te isti mogu čak biti shvaćeni kao nedostatak poštovanja.
Polikronični zaposlenici će teško razumjeti zašto su zadaci odvojeni od ljudi i
zašto bi se nešto manje bitno kao kalendar prepriječilo na putu i utjecalo na
kvalitetu odnosa i motivaciju izvršavanja zadatka.
Indijska kultura (kao djelomično
i hrvatska) je polikronična. Pojam vremena može biti elastičan i česta je
pojava da se vrijeme sastanaka mijenja u zadnjem trenutku. Indijske kolege će
biti sklone vam prići bez dogovorenog sastanka i započeti impromptu raspravu od
10-15 minuta, no koja se lako može
oduljiti ako svi uključeni misle da je ista bitna. Indijci uvijek rade u
scenariju mnoštva zadataka, gdje planovi i dogovoreni sastanci podrazumijevaju
nekoliko paralelnih aktivnosti i sudionika. Ako isti uključuju nadređene ili
osobe od autoriteta, nepisano je očekivanje da će se ostali u svakom trenutku
prilagoditi.
Aktivnosti u polikroničnim
kulturama se uvelike temelje na izgrađenom povjerenju između ljudi, zato je u
Indiji bitno uložiti trud u gradnju osobnih kontakata, često osobnim posjetama
i odavanjem poštovanja i pažnje.
Važno je napomenuti da iako se
vrijeme percipira kao fleksibilno u Indiji, dolazak na sastnak na vrijeme u
poslovnoj situaciji je očekivan. Osobito ako ste na strani koja nešto prodaje
ili traži od onoga s kime se sastajate. Na kašnjenje u takvoj situaciji se neće
gledati sa tolerancijom. No, može vam se dogoditi da dođete na vrijeme (ili čak
ranije) i da morate čekati na primanje kod onoga koga ste došli posjetiti,
osobito ako je osoba na višoj hijerarhijskoj poziciji. U aktivnostima koja
uključuju državne službe gdje je hijerarhijska struktura stroža i
administracija velika, valja planirati dodatno vrijeme i predvidjeti kašnjenja.
Projekti često ne završavaju na vrijeme i rokovi se produljuju.
Sa povećanom globalizacijom na indijskom tržištu mijenja se i korporativna
organizacijska kultura. Kašnjenje se sve manje tolerira (s bilo koje uključene strane)
i zaposlenici bivaju više fokusirani na jedan zadatak u određenom periodu i
prekidi su manje poželjni. Na primjer, u mojoj korporaciji visoki menadžment
jasno ističe da je vrijeme dragocjen resurs i opušteno ponašanje može čak ugroziti
rast u karijeri pojedinca.
Druge polikronične kulture su mediteranske i arapske zemlje. Prema Devereaux i Johanson, kašnjenje na
sastanak ili dugo vrijeme prije nego se počne raspravljati o zadatku je
društveno prihvaćena norma u zemljama s ovog područja i bilo bi ju pogrešeno
protumačiti kao nezainteresiranost.
Berliztov Kulturalni Navigator tvrdi da je indijska kultura orijentirana na sadašnjost (u odnosu budućnost)
i planiranje je uglavnom kratkoročno. Indijci, čini se, uživaju u ‘ovdje i
sada‘ aktivnostima koje daju brze rezultate. To isto znači da dugoročno
planiranje nije nešto što se vrednuje, osobito u dinamičnom kontekstu visoko
promjenjive okoline i tržišta.
Pogrešno je suditi jednu ili
drugu karakterstiku kao više ili manje „profesionalnu“ – u međukulturalnom
poslovanju učinkovitije je imati otvoreni um, pokušati razumjeti sustav
vrijednosti ljudi iz kulture s kojima radite i kakva je ona u odnosu na vašu
vlastitu te kako biste se najučinkovitije mogli prilagoditi da bi uspjeli u
radnom zadatku. Ovo zahtijeva određenu razinu samosvjesnosti – no u tome i leži
sva čar učenja o drugim kulturama.
Za one koji žele pročitati više o
kulturama koje uopće ne mjere vrijeme, više informacija ovdje.
slika: East Meets West – Yang Liu
Dekodiranje blagdanskog slavlja u Indiji
Blagdansko vrijeme u Indiji može lako zbuniti ako niste imali priliku saznati više o različitim indijskim običajima, praznicima koje slave svi i onima koje slave samo neki. opširnije
O hijerarhiji
Raditi u indijskoj kulturi ponekad može biti pravi izazov. U ovoj seriji članaka ću podijeliti svoje uvide i razmišljanja o tome zašto se neke situacije u indijskom poslovnom okruženju događaju i kako sam se ja osobno nosila s njima. Svi navedeni zaključci o indijskoj poslovnoj kulturi su isključivo moji i podjednako produkt mog kulturalnog uvjetovanja, ranijih iskustava i osobina ličnosti. Nadam se da će čitatelja ove priče zabaviti, informirati, potaknuti na razmišljanje i možda dugoročno pridonijeti međukulturalnom razumijevanju. opširnije